Direktlänk till inlägg 17 februari 2010

"Åh vilken fin teckning!"

Av nickel - 17 februari 2010 12:00

Läste precis ett uttalande om att det är en lögn när man säger till ett barn "vilken fin teckning du har gjort" fast den inte ser ut som det som barnet säger att det är. Jag håller inte med. Visst finns det säkert dem som ljuger men jag anser att om ett barn har gjort en teckning är den ju fin utifrån vad barnet är kapabel till att faktiskt göra. En treåring kan inte måla som en vuxen. Kan de då inte vara duktiga trots detta? Kan inte ett barn vara duktigt för sin ålder bara för att man inte kan se vad strecken föreställer? Genom att säga "vad fin" tror jag att de flesta faktiskt menar att den är fin på sitt sätt och för att barnet har gjort så gott han/hon kan. Bara för att man inte kan ställa ut barnets teckning anser jag att den kan vara fin i alla fall, trots att det bara är streck.

 
 
♥ *¤~Josefine - Valentine~¤*♥

♥ *¤~Josefine - Valentine~¤*♥

17 februari 2010 13:24

Jag håller med dig!! Barn har ju sån fantasi, det kan ju också vara att vi vuxna förlorat lite av den som gör att vi inte kan se vad deras teckning föreställer:) Sen blir ju barn uppmuntrade att fortsätta måla och utvecklas när man uppskattar det de gör, så beröm är ju jätte viktigt:)

http://valentine.bloggplatsen.se

 
Skönhetsbloggen!

Skönhetsbloggen!

17 februari 2010 14:34

Håller med dig! :)

http://sockervadd.blogg.se

 
Sara

Sara

19 februari 2010 12:01

Jag håller helt med dig!

Jag läser ju bildpedagogik nu, och där har vi diskuterat det här jättemycket Runt 50- 60-talet fanns faktiskt en föreställning om att barnens skapande var det renaste som fanns, och att även vuxna skulle försöka sträva efter att se barnens öppna sätt att tänka och skapa, och aldrig "bedöma" ett barns bild då man som vuxen inte kan förstå den fullt ut, utan att den enda som kunde bedöma var barnet själv. En ganska intressant tanke, jag fattar ju att det kanske inte funkar riktigt så i bildundervisningen av vissa skäl, men det är ändå fint och jag tror verkligen att man ska försöka behålla lite av det tänket :)

http://elaihr.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nickel - 9 oktober 2011 22:43

Just nu går det så otroligt bra för många av mina vänner vilket verkligen värmer mitt hjärta :) Blir så glad varje gång!   Snart ska vi få ett till barn. Längtar väldigt mycket! Var tvungen att åka till läkaren häromdagen för att lillen inte rörd...

Av nickel - 30 augusti 2010 02:32

För drygt en vecka sedan var vi på världens mysigaste och finaste bröllop. De var så vackra och man verkligen såg kärleken mellan dem båda. Sedan sjöng brudens syster. Det var så man fick gåshud, hon var verkligen duktig!   Jag vågade hålla tal. ...

Av nickel - 20 augusti 2010 13:52

Imorgon ska min bästa vän och min sons två gudföräldrar gifta sig. Det ska bli galet roligt! De kommer vara så vackra. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska ha på mig än. Blev väldigt glad när bruden sa att man fick ha på sig lång klänning. Få...

Av nickel - 14 augusti 2010 08:27

Nu har Gawe äntligen sovit en hel natt. Så nu är tandbesvären forhoppningsvis borta. Hade ju inte alls varit kul om han haft det när vi ska på bröllop och allt. Lite synd att inte jag kunde somna som jag skulle inatt bara... hade varit skönt med lite...

Av nickel - 13 augusti 2010 00:58

Har svårt att somna ikväll/natt så tänkte börja se en film. Har ingen aning om vad det är för film men hoppas att den är bra.     Har börjat med ett nytt manus. Det blev 32 sidor på en dag. Synd att jag inte tänkte på detta innan. Det är hur ku...

Ovido - Quiz & Flashcards